Nu sunt un profesionist, dar stiu niste dedesubturi din ale ciclismului. Conditia fizica, rezistenta si experienta se dobandesc in timp, dar ce poti face inainte de cursa sau in timpul ei? Ce e bine sa ai la tine si cu ce sa nu te cari degeaba?

Partea tehnica

Se presupune ca inaintea cursei, cu o zi, vei face un test general al bicicletei. Prin asta ma refer ca vei parcurge 2-3km, lejeri, pentru a verifica starea generala: franele trebuie sa functioneaze, vitezele sa se schimbe fara probleme, lantul trebuie sa fie uns, rotile umflate (aici e o lunga poveste, o sintetizez: eu merg pe 2.9bari la un set de roti Schwalbe rocket ron – adica 27.5 / 2.25), numarul de concurs atasat si categoric vei inspira respect daca vei avea bicicleta curata – namolul e cool la linia de finish, nu la start 🙂

Alimentatia

Cred ca e deja stiut ca nu trebuie sa mananci ceva greu seara sau dimineata. Cele mai bune mese sunt alcatuite din paste, cereale si oua ca sursa de energie. Din constatari personale, fructul preferat al biciclistilor este banana deoarece are bune proprietati chimice (multe fibre solubile, vitamina B2 si C, te ajuta in hidratare, iar 100g de banane contin 1g de proteine, 0.33g lipide, 22g carbohidrati, 2.6g fibre si 12.23g zaharuri). Pe scurt, are un randament foarte bun.

Folosesc batoane energizante si pot spune ca foarte important este cat consumi. Sa stabilim ca ele nu sunt daunatoare si ca nu te transforma intr-un campion fara antrenament; ele sunt doar suplimente alimentare. Pentru a nu a avea probleme trebuie sa consumi maxim 60g carbohidrati / ora, deoarece organismul nostru proceseaza, in medie, 1g de carbohidrati / minut. Multi sportivi s-au plans de dureri ale stomacului in timpul cursei, deoarece consumau peste limita recomandata de suplimente. Foarte putini oameni inteleg acest proces chimic. Nu este decat chimie de liceu, iar daca nu ai fost atent in liceu, e genul de chimie aplicata in viata de zi cu zi, care se invata de pe site-uri de specialitate, de la medici si din carti (atentie, nu tot ce e pe internet e garantat ca este adevarat; poate ca nici ce ti-am spus eu nu este adevarat, asa-i? crede si nu cerceta).

Ce sa iei cu tine?

Una e un ride, una e un concurs. Din start, trebuie un ghiozdan micut, care e foarte util sa fie dotat cu furtun si saculet de hidratare. In el poti pune suplimentele alimentare (a.k.a.* “batoanele energizante”), o camera de schimb pentru roata (din experienta unui concurs trecut, nu mai plec niciodata fara camera de schimb), un briceag multifunctional (recomand VictorInox) si unelte de baza (chei, imbusuri, surubelnite, cutit, s.a.), un batic sau ceva de pus in cap (in urcari vei prefera sa iti dai jos casca, dar e bine sa fii protejat de razele solare), telefon si niste bani, daca insisti (renunta la portofel, tine doar niste bancnote). Lucrurile grele trebuie sa stea acasa sau la cineva care te asteapta la finish. Ah, da.. Nu uita pompa (sau prietenul cu o pompa micuta la indemana).

Nu trebuie sa iei prea multa apa, dar e obligatoriu sa ai cu tine. O idee buna e sa iti pui alarme la ceasul de mana sau chiar de la telefon, care sa iti aminteasca sa te hidratezi la 15min. In functie de traseu, temperatura, climat, organismul tau, numarul de puncte de alimentare, trebuie sa stii cam cata apa sa iei la tine. Pentru un amator experimentat, cam 1L este suficient.

*a.k.a. = also known as (stiut si sub forma de…)

Imbracaminte

Nu trebuie sa fii un poser**, dar e bine sa ai echipament decent. Un tricou de ciclism este foarte util (transpiratia nu iti va ramane imprimata in tricou), la capitolul pantaloni spun nu celor mulati cu burete, doar nu… (poti lua o sa cu spuma daca doresti neaparat, dar intr-o cursa de MTB e discutabil de la traseu la traseu), manusile sunt foarte importante (eviti bataturile, basicile, ranile si cresti controlul), la incaltaminte ai varianta pentru SPD-uri unde nu ma pronunt si varianta clasica: sport (mergi pe sport), ochelarii te protejaza de vant, insecte si alte corpuri straine (mergi pe culoarea transparent, pentru ca in padure fumuriul e inutil – crede-ma am pierdut doua perechi de ochelari din cauza asta), o casca sanatoasa (te poate salva de multe ori, printre altele e si obligatorie la multe concursuri).

**poser = un individ care doreste sa ii impresioneze pe altii si sa iasa mereu in evidenta (in cazul de fata, prin echipament)

Alte sfaturi

  • Dormi bine.
  • Trezeste-te devreme, ia un mic dejun bogat in proteine, fibre si multivitamine.
  • Fa o incalzire usoara la nivelul membrelor si al bazinului.
  • Mergi 1km cu bicicleta, ca incalzire.
  • Testeaza-ti bicicleta inainte de start.
  • Acorda atentie sedintei tehnice, multi o ignora, dar e cruciala.
  • Ai grija sa pastrezi o stare psihica buna.
  • Dozeaza-ti energia, acorda-ti pauze.
  • Stai sus! Daca vrei sa te odihnesti, stai in picioare. Daca stai jos acidul lactic te va conduce spre epuizare. (despre acidul lactic, AICI)

Dar tine minte: la urma urmei asta e doar o cursa, o competitie. Cel mai mare adversar al tau, esti chiar tu. Stabileste-ti un target inalt, doboara-l, iar apoi te vei putea lauda ca ai castigat locul 1. Nu uita de comportamentul sportiv si fair-play. La urma urmei, sa ramanem niste domni si doamne intr-o competitie onorabila, nu niste animale salbatice ce pedaleaza spre o medalie si un premiu inutil. Creeaza amintiri, experiente, si distreaza-te! Te-am lasat, spor la pedalat.