Sunt deopotriva si sofer si ciclist (MTB) in Ramnicu Valcea, iar un lucru foarte deranjant, observat ca biciclist, este faptul ca nu sunt respectat in trafic, nu sunt tratat ca un vehicul, sunt injurat si claxonat dupa ce semnalizez si schimb directia de mers (in conditii de siguranta, la o distanta decenta fata de masina din spate), dar mai presus de toate faptul ca sunt pus in pericol, din cauza celorlalti participanti la trafic, din cauza lipsei de educatie primite in scolile auto.

De 2 ani am inceput sa circul pe carosabil, dupa ce am observat ca pun in pericol pietonii, pe mine, dar si ca este ineficienta si ilegala deplasarea pe trotuare. Adeseori eram injurat de pietoni sub forma “mergi si tu pe pista de biciclisti sau pe strada”, iar cand am inceput sa fac asta am fost din nou injurat, de soferi de data aceasta, pe tema “esti bicicleta, stai pe trotuar unde ti-e locul”. Scuze, nu prea am inteles, asa ca m-am conformat legii si uite-ma pe carosabil, cat mai aproape de bordura, atunci cand o pista nu este existenta.

Mentionez ca circul foarte mult pe drumuri forestiere, dar sunt pus in nevoia deplasarii pe carosabil uneori. Personal, respect toate normele legale: semnele de circulatie, semafoarele, preselectia benzii, semnalizarea din timp a intentiilor si tot timpul ma deplasez cat mai aproape de bordura, cand nu am la dispozitie o pista de biciclete (cu exceptia cazului in care semnalizez si fac preselectia benzii in caz ca vreau sa virez la stanga in giratoriu/intersectie). Cele mai multe accidente masini-biciclete, sunt din cauza biciclistilor, care se cred masini cu drepturi depline, care fac slalomuri printre canale, schimba strada-trotuar-strada, bulversand pe toata lumea, mergand cu 30km/h, apoi brusc franeaza si trec pe trecerea de pietoni. Totodata, majoritatea biciclistilor nu circula legal (majoritar a lor este vina), iar aceste lucruri defaimeaza imaginea biciclistului pe strada, nu mai zic ca nu ii pune in pericol doar pe ei, ci si pe restul. Eu am un stil responsabil de a merge, iar tocmai din cauza aceasta scriu acest articol (imi stiu stilul de a merge si asta imi da dreptul de a atrage atentia asupra unor lucruri) si chiar iti recomand sa citesti legislatia (si la masini si la biciclete), pentru a-ti stii drepturile si pentru a fi informat. Spre exemplu, intre 1 ianuarie si 15 mai 2013, au avut loc 593 de accidente, din care 343 au fost provocate de biciclisti, la nivel national (scrie Freerider.ro).

In timp am adunat cateva exemple, dar cele mai recente cazuri sunt de astazi:

  • Strada principala cu sens unic, merg eu cu o masina in spate – pista de biciclete inexistenta. La volanul unui VW Golf 1.4, o domnisoara cu semnele de incepator (nu ma intereseaza varsta, sexul, religia, s.a.m.d. soferului, ma intereseaza doar sa nu ma puna in pericol si sa conduca bine), care mergea grabita in spatele meu. La un moment dat apare un drum, tot cu sens unic, intamplator strada unde aveam eu treaba. Dau priviri in toate partile, inclusiv la masina din spate, sa verific perimetrul; ridic bratul stang la nivelul abdomenului, intr-o clara tentativa de semnalizare, stau asa 5sec, iar apoi virez. O lunga apasare de claxon si un feedback destul de “colorat” din partea domnisoarei, pe care acum pot sa o numesc decat femeie isterica, ce nu ar trebui sa stea la volan. Dupa un schimb de replici am inteles categoric ca nu mi-a inteles semnul din brat, ce premedita un viraj pe un drum secundar. Probabil a crezut ca ii fac avansuri… nu dulceata, doar semnalizam. Biciclistii fac cu mana cand semnalizeaza, bratul stang – pentru stanga, bratul drept – pentru dreapta (nu e chiar asa greu).
  • Strada cu doua benzi de circulatie, in ambele sensuri, aglomerata – pista de biciclete existenta. Ma aflam pe pista, iar masinile stateau bara la bara, dat fiind ca pista era libera, iar eu acolo trebuia sa fiu, ma angajez in depasirea lor. La un moment dat, un bursuc de Arges, probabil deranjat de faptul ca o bicicleta trece pe langa el, iar el sta la coada, decide sa se bage pe pista de biciclete, blocandu-mi accesul. A trebuit sa intru pe trotuar, iar dupa ce i-am atras atentia “Ocupati pista de biciclete”, am fost tratat ca atare, cu semnul pacii. Good deal. Inteleg ca e cald, ca te grabesti si esti mai important ca mine, dar eu nu am nici AC, nici motor, am lucruri de rezolvat si totusi ma gandesc si la tine.
  • Nu neaparat totul este negativ. Am intalnit 4 soferi ce mi-au respectat drepturile, printre care si un sofer de autobuz cu burduf care trebuia sa imi acorde prioritate – rulam cu 40km/h, stiam ca am prioritate, dar l-am vazut ca se baga, asa ca am zis sa il las, dat fiind ca e autobuz (si ca sofer il lasam), iar simpatic omul, a oprit din nou si mi-a facut semn sa trec. Lista continua cu exemple prea banale ca sa le enumar (totusi gesturile micute, iti fac ziua mai buna).

Art. 41 – (3) Daca un drum este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei bicicletelor, acestea, precum si mopedele vor fi conduse numai pe pista respectiva.

Art. 100. – Vehiculele trebuie conduse numai pe drumurile, partile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care fac parte. In cazul in care pe drumurile publice nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru mopede, biciclete si celelalte vehicule fara motor, acestea pot fi conduse si pe acostament in sensul de mers, daca circulatia se poate face fara pericol.

(4) Se recomanda ca, in circulatia pe drumurile publice, biciclistul sa poarte casca de protectie omologata.

Art. 161. – (1) Se interzice conducatorilor de biciclete sau de mopede:

c) sa circule pe trotuare, cu exceptia cazului cand pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;

i) sa circule pe partea carosabila in aceeasi directie de mers, daca exista o cale laterala, o poteca sau un acostament practicabil, ce poate fi folosit;

o) sa traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, in timp ce se deplaseaza pe bicicleta sau pe moped;

p) sa circule pe alte benzi decat cea de langa bordura sau acostament, cu exceptia cazurilor in care, inainte de intersectie, trebuie sa se incadreze regulamentar pentru efectuarea virajului la stanga;

(2) Pe timpul circulatiei pe drumurile publice, conducatorii de biciclete sunt obligati sa aiba asupra lor actul de identitate, iar conducatorii de mopede sunt obligati sa aiba, in plus, certificatul de absolvire a cursurilor de legislatie rutiera si certificatul de inregistrare a vehiculului.

(Legislatia rutiera pentru bicislisti – sursa: Freerider.ro)

Drept urmare, oameni egali cu voi, care poate vrem sa promovam mersul pe bicicleta, fie nu avem bani de masina, poate credem in transport alternativ sau ne place sa facem miscare, suntem cam vulnerabili in fata voastra: un mijloc de transport de minim 1.5 tone, ce pune in pericol o bicicleta de 15kg si un om de 80kg. Incercam sa va evitam si sa va dam dreptate; voi sunteti sefii, chiar daca unii nu aveti nici bacul luat, doar pentru ca matematic 1500kg > 95kg. Prin cuvintele acestea am vrut doar sa atrag atentia soferilor sa fie mai atenti la biciclistii de pe marginea drumului, sa respectati legea (pentru ca nu e nici o diferenta in neacordarea prioritatii fata de o masina sau bicicleta – ambele sunt vehicule) si, involuntar, sa nu va mai puneti in fata promovarii mersului pe bicicleta, pentru ca sincer, imi cam scade increderea de a merge cu bicicleta, stiind niste femei isterice sau bursuci de Arges langa mine.

Sursa foto